31.12.2016 9258

Текст молебного пения на новый год

Молебен на новый год

В начале

Священник: Благословен Бог наш...

Хор: Аминь. Царю Небесный, / Утешителю, Душе истины, / Иже везде сый / и вся исполняяй, / Сокровище благих / и жизни Подателю, // прииди и вселися в ны, / и очисти ны от всякия скверны, // и спаси, Блаже, души наша.

Мирная ектения

....

О еже милостивно нынешнее благодарение, и мольбу нас недостойных рабов своих в пренебесный свой жертвенник прияти, и благоутробно миловати нас, Господу помолимся.

О еже благоприятным быти молениям нашым, и простити нам и всем людем своим вся согрешения вольная и невольная, в мимошедшем лете зле нами содеянная, Господу помолимся.

О еже благословити начаток и провождение лета сего, благодатию человеколюбия своего: времена же мирна, благорастворенны воздухи, и безгрешен нам в здравии с довольством живот даровати, Господу помолимся.

О еже отвратити от нас весь гнев свой, праведно на ны грех ради наших движимый, Господу помолимся.

О еже отгнати от нас вся душетленныя страсти и растленныя обычаи: страх же свой божественный всадити в сердца наша, ко исполнению заповедей его, Господу помолимся.

О еже обновити дух правый во утробах наших, и укрепити нас в православной вере, и спешных к деланию добрых дел, и исполнению всех заповедей его сотворити, Господу помолимся.

О еже низложити вся ереси и отступства, и насадити всюду правоверие и благочестие, и отвратити всех отступающих от правыя веры к познанию своея истины, и соединити их святей своей Православной Церкви, Господу помолимся.

О еже избавити Церковь святую свою, и всех нас от всякия скорби, беды, гнева и нужды, и от всех врагов видимых и невидимых, здравием же, долгоденствием, и миром, и ангел своих ополчением верных своих всегда оградити, Господу помолимся.

Диакон: Бог Господь, и явися нам, благословен Грядый во имя Господне.

Исповедайтеся Господеви, яко Благ, яко в век милость Его.

Обышедше обыдоша мя, и именем Господним противляхся им.

Не умру, но жив буду, и повем дела Господня.

Камень, егоже небрегоша зиждущии, сей бысть во главу угла, от Господа бысть сей и есть дивен во очесех наших.

На Бог Господь тропари

Тропарь, глас 4: Благодарни суще недостойнии раби Твои, Господи, / о Твоих великих благодеяниих на нас бывших / славяще Тя хвалим, благословим, благодарим, поем и величаем Твое благоутробие / и рабски любовью вопием Ти: // благодетелю Спасе наш, слава Тебе.

Слава, глас 3:

Твоих благодеяний и даров туне / яко раби непотребнии, сподобльшеся Владыко / к Тебе усердно притекающе благодарение по силе приносим / и Тебе яко благодетеля и Творца славяще, вопием // слава Тебе Боже прещедрый.

И ныне, глас 2:

Всея твари содетелю / времена и лета во своей власти положивый / благослови венец лета благости Твоея Господи / сохраняя в мире нас и град Твой // молитвами Богородицы, и спаси ны.

Чтец: Прокимен, глас 4-й: Воспою Господеви, благодеявшему мне, и пою имени Господа вышняго.

Стих: Возрадуется сердце мое о спасении Твоем.

Апостол к Тимофею: Чадо Тимофее, прежде всего прошу совершать молитвы, прошения, моления, благодарения за всех человеков, за царей и за всех начальствующих, дабы проводить нам жизнь тихую и безмятежную во всяком благочестии и чистоте, ибо это хорошо и угодно Спасителю нашему Богу, Который хочет, чтобы все люди спаслись и достигли познания истины. Ибо един Бог, един и посредник между Богом и человеками, человек Христос Иисус, предавший Себя для искупления всех. Ему честь и слава во веки веков. Аминь (1 Тим. 2:1-6)

Евангелие от Луки: В то время пришел Иисус в Назарет, где был воспитан, и вошел, по обыкновению Своему, в день субботний в синагогу, и встал читать. Ему подали книгу пророка Исаии; и Он, раскрыв книгу, нашел место, где было написано: "Дух Господень на Мне; ибо Он помазал Меня благовествовать нищим, и послал Меня исцелять сокрушенных сердцем, проповедывать пленным освобождение, слепым прозрение, отпустить измученных на свободу, проповедывать лето Господне благоприятное." И, закрыв книгу и отдав служителю, сел; и глаза всех в синагоге были устремлены на Него. И Он начал говорить им: ныне исполнилось писание сие, слышанное вами. И все засвидетельствовали Ему это, и дивились словам благодати, исходившим из уст Его (Лк. 4:16-22)

Сугубая ектения

....

Благодаряще со страхом и трепетом, яко раби непотребнии, твоему благоутробию, Спасе и Владыко наш Господи, о твоих благодеяниях, яже излиял еси изобильно на рабех твоих, и припадаем, и славословие тебе яко Богу приносим, и умиленно вопием: избави от всех бед рабы твоя, и всегда яко милостив, исполни во благих желание всех нас, прилежно молимся ти, услыши и помилуй.

О Боже благословити венец наступаемаго лета благостию своею, и утолити в нас вся вражды, нетерпения и междоусобныя брани, подати же мир, твердую и нелицемерную любовь, благочинное же строение идобродетльное житие, молим ти ся, всеблагий Господи, услыши и помилуй.

О еже не помянути безчисленная беззакония и лукавая наша деяния, в мимошедшем лете бывшая, и не воздати нам по делом нашым: но в милости и щедротах помянути нас, молим ти ся, милосердый Господи, услыши и помилуй.

О еже подати дожди благовременны, ранны же и поздны, росу плодоносну, ветры мерны и благорастворенны, и теплоту солнечную возсияти, молим ти ся, всещедрый Господи, услыши и помилуй.

О еже помянути церковь святую свою, и укрепити, утвердити же, разширити, и умирити ю, и невредиму адовыми враты, и всеми наветы видимых и невидимых врагов непребориму во веки соблюсти, молим ти ся, вседержавный Владыко, услыши и помилуй.

О еже искоренити и угасити все богохульное безбожник нечестие, и царство их скоро разрушити, и правоверным предати, молим ти ся, всесильный Господи, услыши и помилуй.

О еже избавитис нам в сие грядущее лето, и во вс дни живота нешего от глада, губительства, труса, потопм, града, огня, меча, нашествия иноплеменных, и междоусобныя рати, и всякия смертносныя раны, скорби же и нужды, молим ти ся, милосерде Господи, услыши и помилуй.

Молитва

Владыко Господи Боже наш, источник жизни и безсмертия, всея твари видимыя и невидимыя содетелю, времена и лета во своей власти положивый, и управляяй всяческая премудрым и всеблагим твоим промыслом. Благодарим о щедротах твоих, яже удивил еси на нас в мимошедшее время живота нашего, молим тя, всещедрый Господи! Благослови венец неступающаго лета, твоею Благостию: сохрани возлюбленных рабов Твоих... Умножи дни живота их в непоколебимом здравии, и во всех добродетелех преуспеяние им даруй. Подаждь свыше благая твоя и всем людяем твоим, здравие же, спасение и во всем благое поспешение. Церковь твою святую, град сей и вся грады и страны от всякаго злаго обстояния избави, мир и безмятежие тем даруй: тебе безначальному Отцу со единородным твоим Сыном, всесвятым и животворгящим твоим Духом во едином существе славимому Богу, всегда благодарение приносити, и пресвятое имя твое воспевати да сподобиши.

Всенощное бдение на праздник Рождества Христова состоит из великого повечерия с литией, утрени и 1-го часа. Перед его началом бывает благовест и «трезвон во вся».

Великое повечерие состоит из 3-х частей. Каждая часть начинается чтением Приидите, поклонимся и завершается особой молитвой.

Великое повечерие совершается следующим образом. Священник с диаконом, облачившись, творят начало, как во все Господские праздники. Открываются царские врата, и диакон, подав священнику кадило, со свечой в руке выходит на солею, После возгласа священника: «Благословен Бог наш...» чтец читает обычное начало и прочее последование великого повечерия. В это время священник вместе с диаконом совершает полное каждение храма, как в начале всенощного бдения. По окончании каждения царские врата закрываются.

Первая часть великого повечерия подобна той части утрени, на которой читается вначале шестопсалмие, затем поется Бог Господь с тропарями и стихословятся кафизмы с седальнами и ектениями. Это сходство свидетельствует о том, что великое повечерие возникло на основе шестопсалмия и расширилось впоследствии до трехчастного состава.

После обычного начала читаются шесть псалмов: 4-й, 6-й, 12-й, и затем псалмы 24-й, 30-й и 90-й.

Хор поет С нами Бог .

Чтец читает прочие стихи (до 20-го стиха: Отец будущего века ).

Хор припевает к каждому стиху: Яко с нами Бог и после конечного стиха заключает пением: С нами Бог .

Чтец: День прешед , Верую . Затем — Пресвятая Владычице Богородице, моли о нас, грешных , Вся небесныя силы святых Ангел и Архангел молите и т.д.

Вместо тропарей: Просвети очи мои, Христе Боже и других хор поет (царские врата на время пения тропаря открываются).

Чтец: Господи, помилуй (40), Честнейшую и заключительную молитву св. Василия Великого: Господи, Господи .

К первой части примыкает краткая вторая часть повечерия , которая по своему содержанию является покаянной.

Чтец: Приидите, поклонимся , псалмы: 50-й, 101-й и молитву Манассии , Трисвятое по Отче наш. Вместо тропарей: Помилуй нас, Господи, помилуй нас и других хор поет (царские врата на время пения кондака открываются).

Чтец: Господи, помилуй (40), Честнейшую и заключительную молитву: Владыко Боже Отче Вседержителю.

Третья часть состоит из славословий и хвалы Богу и святым угодникам Божиим. Она подобна той части утрени, во время которой поется канон.

Чтец: Приидите, поклонимся , псалмы 69-й и 142-й, и читается вседневное славословие. Затем бывает выход на литию при пении (обычное окончание великого повечерия здесь опускается). После литии - праздника. По Ныне отпущаеши — (трижды), благословение хлебов и псалом 33-й.

Утреня.

После шестопсалмия, на Бог Господь — (трижды), затем - кафизмы и.

По полиелее — величание: Величаем Тя, Живодавче Христе, нас ради ныне плотию рождшагося от Безневестныя и Пречистыя Девы Марии.

Степенна -1 антифон 4 гласа.

Прокимен, гл. 4: И з чрева прежде денницы родих Тя, клятся Господь и не раскается. Стих: Р ече Господь Господеви моему: седи одесную Мене: дондеже положу враги Твоя подножие ног Твоих.

По 50-м псалме вместо Молитвами поется: Слава : Всяческая днесь радости исполняются: Христос родися от Девы . И ныне — то же, но конец: Христос родися в Вифлееме . Помилуй мя, Боже и стихира: Слава в вышних Богу, и на земли мир! Днесь восприемлет Вифлеем седящаго присно со Отцем .

Поется Великое славословие, по Трисвятом - .

В конце утрени - праздничный отпуст И́же в верте́пе роди́выйся и в я́слех возлеги́й, нашего ради спасения, Христос, Истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец.

Литургия свт. Василия Великого.

Входный стих — праздника: Из чрева прежде денни́цы роди́х Тя, клятся Господь и не раскается: Ты — иерей во век по чину Мелхиседе́кову .

Вместо Трисвятого поется «Елицы во Христа крестистеся »

ЧАС ШЕСТЫЙ

Приидите, поклонимся: (3) .

И псалом 71:

Боже, суд Твой цареви даждь и правду Твою сыну цареву: судити людем Твоим в правде и нищим Твоим в суде. Да восприимут горы мир людем и холми правду. Судит нищим людским, и спасет сыны убогих, и смирит клеветника. И пребудет с солнцем и прежде луны рода родов. Снидет, яко дождь на руно, и, яко капля, каплющая на землю. Возсияет во днех Его правда и множество мира, дондеже отымется луна. И обладает от моря до моря и от рек до конец вселенныя. Пред Ним припадут ефиопляне, и врази Его персть полижут. Царие Фарсийстии и острови дары принесут. Царие Аравстии и Сава дары приведут. И поклонятся Ему вси царие земстии, вси языцы поработают Ему. Яко избави нища от сильна и убога, Емуже не бе помощника. Пощадит нища и убога и души убогих спасет. От лихвы и от неправды избавит души их, и честно Имя Его пред ними. И жив будет, и дастся Ему от злата аравийска, и помолятся о Нем выну: весь день благословят Его. Будет утверждение на земли на версех гор, превознесется паче ливана плод Его. И процветут от града, яко трава земная. Будет Имя Его благословенно во веки, прежде солнца пребывает имя Его, и благословятся в Нем вся колена земная, вси языцы ублажат Его. Благословен Господь, Бог Израилев, творяй чудеса един. И благословено имя славы Его во век и в век века; и исполнится славы Его вся земля: буди, буди.

Псалом 131:

Помяни, Господи, Давида и всю кротость его. Яко клятся Господеви, обещася Богу Иаковлю: аще вниду в селение дому моего или взыду на одр постели моея, аще дам сон очима моима, и веждома моима дремание, и покой скраниама моима, дондеже обрящу место Господеви, селение Богу Иаковлю. Се слышахом я во Евфрафе, обретохом я в полях дубравы. Внидем в селения Его, поклонимся на место, идеже стоясте нозе Его. Воскресни, Господи, в покой Твой, Ты и кивот святыни Твоея. Священницы Твои облекутся правдою, и преподобнии Твои возрадуются. Давида ради раба Твоего не отврати лице помазаннаго Твоего. Клятся Господь Давиду истиною и не отвержется ея: от плода чрева твоего посажду на престоле твоем. Аще сохранят сынове твои завет Мой и свидения Моя сия, имже научу я, и сынове их до века сядут на престоле твоем. Яко избра Господь Сиона, изволи и в жилище Себе. Сей покой Мой во век века, зде вселюся, яко изволих и. Ловитву его благословляяй благословлю, нищия его насыщу хлебы. Священники его облеку во спасение, и преподобнии его радостию возрадуются. Тамо возращу рог Давидови, уготовах светильник помазанному Моему. Враги его облеку студом, на немже процветет святыня Моя.

Псалом 90:

Живый в помощи Вышняго, в крове Бога Небеснаго водворится. Речет Господеви: заступник мой еси и прибежище мое, Бог мой, и уповаю на Него. Яко Той избавит тя от сети ловчи и от словесе мятежна. Плещма Своима осенит тя, и под криле Его надеешися, оружием обыдет тя истина Его. Не убоишися от страха нощнаго, от стрелы, летящия во дни, от вещи, во тме преходящия, от сряща и беса полуденнаго. Падет от страны твоея тысяща и тма одесную тебе, к тебе же не приближится. Обаче очима твоима смотриши и воздаяние грешников узриши. Яко Ты, Господи, упование мое, Вышняго положил еси прибежище Твое. Не приидет к тебе зло, и рана не приближится телеси твоему. Яко Ангелом Своим заповесть о тебе сохранити тя во всех путех твоих. На руках возмут тя, да не когда преткнеши о камень ногу твою. На аспида и василиска наступиши и попереши льва и змия. Яко на Мя упова, и избавлю и; покрыю и, яко позна имя Мое. Воззовет ко Мне, и услышу его; с ним есмь в скорби, изму его и прославлю его. Долготою дней исполню его и явлю ему спасение Мое.

Начальный возглас Благословенно Царство , после обычных предначинательных молитв - Прииди́те, поклони́мся , и читается псалом 64-й .

Боже, Спасителю наш, Упование всех концев земли, и сущих в мори далече, уготовляяй горы крепостию Своею, препоясан силою, смущаяй глубину морскую, шуму волн его кто постоит? Смятутся языцы, и убоятся живущии в концах от знамений Твоих, исходы утра и вечера украсиши. Посетил еси землю и упоил еси ю, умножил еси обогатити ю. Река Божия наполнися вод. Уготовал еси пищу им, яко тако [есть] уготование. Бразды ея упой, умножи жита ея, в каплях ея возвеселится возсияющи. Благословиши венец лета благости Твоея, и поля Твоя исполнятся тука, разботеют красная пустыни, и радостию холми препояшутся. Одеяшася овни овчии, и удолия умножат пшеницу, воззовут, ибо воспоют.

[Услышь нас, Боже, Спаситель наш, упование всех концов земли и сущих в море далеко! Ты утверждаешь горы силою Своею, препоясан могуществом, Возмущаешь глубину моря. Пред шумом волн его кто устоит? Придут в смятение народы, И убоятся знамений Твоих живущие во всех концах (земли). Пределы утра и вечера Ты украшаешь. Ты посетил землю и напоил ее, обильно обогатил ее: река Божия наполнилась водами, Ты приготовил пищу им, ибо таково (есть) устройство ее. Борозды ее напой, умножь плоды ее, от капель своих она возвеселится, произращая (их). Ты благословишь венец лета благости Твоей, и поля Твои наполнятся туком. Утучнеют прекрасные места пустыни, и холмы опоясаны будут радостью. Овны (от) овец оденутся, и долины в обилии умножат пшеницу. Воззовут (все) и воспоют.]

Диакон произносит великую ектению «Миром Господу помолимся », дополненную прошениями из существующего чина новогоднего молебна.

О еже милостивно нынешнее благодарение, и мольбу нас, недостойных рабов Своих, в пренебесный Свой жертвенник прияти, и благоутробно помиловати нас, Господу помолимся. О еже благоприятным быти молениям нашим, и простити нам и всем людем Своим вся согрешения, вольная и невольная, в мимошедшем лете зле нами содеянная, Господу помолимся!

О еже благословити начаток и провождение лета сего, благодатию человеколюбия Своего; времена же мирна, благорастворенны воздухи, и безгрешен нам в здравии с довольством живот даровати, Господу помолимся!

О еже отвратити от нас весь гнев Свой, праведно на ны грех ради наших движимый, Господу помолимся!

О еже отгнати от нас вся душетленная страсти и растленный обычаи; страх же Свой Божественный всадити в сердца наша, ко исполнению заповедей Его, Господу помолимся.

О еже обновити дух правый во утробах наших, и укрепите нас в православной вере, и спешных к деланию добрых дел, и исполнению всех заповедей Его сотворити, Господу помолимся.

О еже избавити Церковь Святую Свою и всех нас от всякия скорби, беды, гнева и нужды, и от всех врагов, видимых и невидимых, здравием же, долгоденствием, и миром, и ангел Своих ополчением верных Своих всегда оградити, Господу помолимся.

Поется тропарь индикта:

Всея твари Содетелю, / времена и лета во Своей власти положивый, / благослови венец лета благости Твоея, Господи, / сохраняя в мире люди и град Твой молитвами Богородицы // и спаси ны

Читается 50-й псалом.

Читается канон «новому лету», с припевами: Милостиве Господи, услыши молитву раб Своих, молящихся Тебе .

Читается Евангелие - Лк., зач. 13.

По 9-й песни канона поем Достойно есть.

Читается Трисвятое по Отче наш. поется тропарь индикта, Слава, и ныне - кондак индикта:

В вышних живый, Христе Царю, / всех видимых и невидимых Творче и Зиждителю, / Иже дни и нощи, времена и лета сотворивый, / благослови ныне венец лета, / соблюди и сохрани в мире град и люди Твоя, // Многомилостиве.

Возглашается ектения сугубая с прошениями из существующего новогоднего молебна:

Еще молимся о плодоносящих во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от Тебе великия и богатыя милости.
Благодаряще со страхом и трепетом, яко раби непотребнии Твоему благоутробию, Спасе и Владыко наш Господи, о Твоих благодеяниих, яже излиял еси обильно на рабех Твоих, и припадаем и славословие Тебе яко Богу приносим, и умиленно вопием: избавн от всех бед рабы Твоя, и всегда, яко милостив, исполни во благих желание всех нас, прилежно молимся Ти, услыши и помилуй!

О еже благословити венец наступаемаго лета благостию Своею, и утолити в нас вся вражды, нестроения и междоусобныя брани; подати же мир, твердую и нелицемерную любовь, благочинное же строение и добродетельное житие, молим Ти ся, Всеблагий Господи, услыши и помилуй.
О еже не помянути безчисленная беззакония и лукавая наша деяния, в мимошедшем лете бывшая, и не воздати нам по делом нашым; но в милости и щедротах помянути нас, молим Ти ся, Милосердый Господи, услыши и помилуй!

О еже подати дожди благовременны, ранны же и поздны, росу плодоносну, ветры мерны и благорастворенны, и теплоту солнечную возсияти, молим Ти ся, Всещедрый Господи, услыии и помилуй!

О еже помянуты Церковь Святую Свою, и укрепити, утвердити же, разрешити, и умирити ю, и невредиму адовыми враты, и всеми наветы видимых и невидимых врагов непребориму во веки соблюсти, молим Ти ся, Вседержавный Владыко, услыши и помилуй!

О еже избавитися нам в сие грядущее лето, и во вся дни живота нашего от глада, губительства, труса, потопа, града, огня, меча, нашествия иноплеменных, и междоусобныя рати, и всякия смертоносныя раны, скорби же и нужды, молим Ти ся, Милосерде Господи, услыши и помилуй!

После ектении священник читает молитву:

Владыко Господи Боже наш, Источниче жизни и безсмертия, всея твари видимыя и невидимыя Содетелю, времена и лета во Своей власти положивый, и управляяй всяческая премудрым и всеблагим Твоим Промыслом. Благодарим о щедротах Твоих, яже удивил еси нас в мимошедшее время живота нашего, молим Тя, всещедрый Господи! Благослови венец наступающего лета Твоею благостию. Подаждь свыше благая Твоя всем людем Твоим, здравие же, спасение и во всем благое поспешение. Церковь Твою Святую, град сей и вся грады и страны от всякаго злаго обстояния избави, мир и безмятежие тем даруй. Тебе, Безначальному Отцу, со Единородным Твоим Сыном, Всесвятым и Животворящим Твоим Духом, во Едином Существе славимому Богу, всегда благодарение приносити, и Пресвятое Имя Твое воспевати да сподобиши.

Отпуст: «Иже времена и ле́та в Своей власти положи́вый, Христос, Истинный Бог наш…» и поется многолетие.

Час первый

Начало обычное.

Иерей, положив Евангелие на аналой, произносит начальный возглас 1-го часа: «Благословен Бог наш…». Чтец: «Аминь», «Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе», «Царю Небесный…», Трисвятое. По «Отче наш» иерей – возглас: «Яко Твое есть Царство…». Чтец: «Аминь», «Господи, помилуй» (12 раз), «Слава, и ныне»,

П риидите, поклонимся, трижды.

Псалом 5: Г лаголы моя внуши, Господи: С началом чтения псалмов иерей, в предшествии диакона со свечой, совершает каждение окрест Евангелия, затем кадит алтарь, иконостас, весь храм и народ.

Псалом 44: От рыгну сердце мое слово благо:

Псалом 45: Б ог нам Прибежище и Сила:

Господи помилуй, трижды.

хор или чтец:Слава, тропарь предпразднства, глас 4:

Н аписовашеся иногда со старцем Иосифом, яко от семене Давидова в Вифлееме Мариам, чревоносящи безсеменное Рождение: наста же время рождества и место ни едино же бе обиталищу: но якоже красная палата, вертеп Царице показашеся. Христос раждается прежде падший воскресити образ.

И ныне, Богородичен:

Ч то Тя наречем, о Благодатная:

Таже тропари сия по дважды поем, глас 8:

В ифлееме уготовися, благоукраситеся ясли, вертепе приими, Истина прииде, сень мимотече, и Бог человеком от Девы явися, вообразився якоже мы, и обожив плоть. Тем Адам обновляется со Евою зовуще: на земли благоволение явися спасти род наш. Дважды.

Таже поем, глас 3:

Стих: Б ог от юга приидет и Святый из горы приосененныя чащи.

Н ыне пророческое прорицание исполнитися грядет, тайно глаголющее: и ты Вифлееме, земле Иудова, никакоже наречешися менши во владыках предуготовляющи вертеп. Из тебе бо Ми изыдет Игумен языков во плоти, от Девы Отроковицы Христос Бог, Иже упасет люди Своя новаго Исраиля: дадим Ему вси величие.

Стих: Г Паки тойже тропарь.

Слава, глас 8:

С ия глаголет Иосиф к Деве: Марие, что дело сие, еже в Тебе зрю; недоумею и удивляюся, и умом ужасаюся: отай убо от мене буди вскоре. Марие, что дело сие, еже в Тебе вижу; за честь, срамоту: за веселие, скорбь: вместо еже хвалитися, укоризну ми принесла еси. Ктому не терплю уже поношений человеческих: ибо от иерей из церкве Господни яко непорочну Тя приях, и что видимое;

И ныне, паки тойже.

Диакон произносит: «Вонмем ».

Чтец – Прокимен, глас 4: Г осподь рече ко мне: Сын Мой еси Ты, Аз днесь родих Тя.

Стих: П роси от мене, и дам Ти языки достояние Твое и одержание Твое концы земли.

Диакон: «Премудрость». Чтец: Пророчества Михеина чтениеДиакон: «Вонмем». [Глава 5]

Т ако глаголет Господь: и ты Вифлееме, доме Евфрафов, еда мал еси, еже быти в тысящах Иудовых; Из тебе бо мне изыдет старейшина, еже быти в княза во израили: и исходи Его из начала от дней века. Сего ради даст я, до времени раждающая родит, и прочии от братий Его обратятся к сыновом Израилевым. И тсанет, и узрит, и упасет стадо Свое крепостию Господь. И в славе имени Господа Бога своего пребудут: зане ныне возвеличится даже до конец земли.

Диакон: «Премудрость». Чтец: Ко еврем послания святаго апостола Павла чтение Диакон: «Вонмем». Чтец читает Апостол: М ногочастне и многообразне: (Евр., зач. 303). Обычно после чтения Апостола иерей вполголоса произносит: «Мир ти» , на что чтец также вполголоса отвечает: «И духови твоему» .

«Аллилуия» после Апостола не положено, но сразу диакон возглашает: «Премудрость, про́ сти , услышим святаго Евангелия» . Иерей: «Мир всем». Хор: «И духови твоему». Иерей: Хор: «Слава Тебе, Господи, слава Тебе». Диакон: «Вонмем». Иерей читает Евангелие Матфеа, зач. 2.

Посем:

С топы моя направи:

По Трисвятом кондак, глас 3:

Д ева днесь Превечное Слово в вертепе грядет родити неизреченно: ликуй вселенная услышавши, прослави со ангелы и пастырьми, хотящаго явитися Отроча младо Превечнаго Бога.И прочее перваго часа: Трисвятое. По «Отче наш» иерей – возглас: «Яко Твое есть Царство…». Чтец или хор: «Аминь», и кондак предпразднства, глас 3-й: «Дева днесь Превечное Слово…». Чтец: «Господи, помилуй» (40 раз), молитва: «Иже на всякое время…», «Господи, помилуй» (трижды), «Слава, и ныне», «Честнейшую Херувим…», «Именем Господним благослови, отче». Иерей: «Боже, ущедри ны и благослови ны…». Чтец: «Аминь». Иерей: «Христе́, Све́теИ́стинный…».

Час третий

Тут же Чтец: П риидите, поклонимся, трижды.

Псалом 66: Б оже ущедри ны и благослови ны: иерей с диаконом (по Уставу – диакон) совершают малое каждение храма: кадят окрест Евангелие, иконостас, предстоятеля и молящихся.

Псалом 86: О снования его на горах святых:

Псалом 50: П омилуй мя Боже:

Слава, и ныне, аллилуиа, трижды. Господи помилуй, трижды.

Слава, тропарь, глас 4:

Н аписовашеся иногда:

И ныне, Богородичен:

Б огородице, Ты еси Лоза истинная:

Таже тропари сия по дважды поем, глас 6:

С ей Бог наш, не вменится ин к Нему, родивыйся от Девы, и с человеки поживе: во яслех убогих, Сын Единородный, лежащь видится Человек: и пеленами повивается Иже славы Господь: и волхвом звезда возвещает в Его поклонение. И мы поим: Троице Святая, спаси души наша. Дважды.

Таже поем, глас 8:

Стих: Б

П режде Рождества Твоего, трепетно зряще таинство Твое Господи, разумная воинства дивляхуся: якоже бо младенец родитися благоизволил еси, небо Украсивый звездами, и во яслех безсловесных возлежиши, дланию Содержай всея земли концы: таковым бо смотрением уведено бысть милосердие Твое, Христе. Велия милость Твоя, слава Тебе.

Стих: Г осподи, услышах слух Твой и убояхся, Господи, разумех дела Твоя и ужасохся. Паки тойже тропарь.

Слава, глас 3:

И осифе рцы нам, како юже от святых приял еси Деву, непраздну приводиши в Вифлеем; Аз, рече, пророки испытах, и весть прием от ангела, уверихся, яко Бога родит Мариа несказанно, Емуже на поклонение волсви от востоков приидут, с дары честными служаще. Воплотивыйся нас ради Господи, слава Тебе.

И ныне, паки тойже.

«Вонмем». Чтец –Прокимен, глас 4: От роча родися нам, Сын, и дадеся нам.

Стих: Е гоже начальство быть на раме Его.

Диакон: «Премудрость». Чтец: «Пророчества Вару́ховачтение». Диакон: «Вонмем». Чтецчитаетпаримию (главы 3 и 4). Пророчества Иеремиина чтение [Глава 3: Варуха 5 и 4] С ей Бог наш, не приложится ин к Нему Изобрете всяк путь художества, и даде Иакову отроку Своему, и Израилю возлюбленному от Него. Посем же на земли явися и с человеки поживе. Сия книга повелений Божиих, и закон сый во веки, вси держащиися ея в живот, оставившии ея умрут. Обратися Иакове, и имися ея, поиди к сиянию прямо света ея. Не даждь иному славы твоея, и полезных тебе языку чуждему. Блажени есмы Израилю, яко угодная Богу нам разумна суть.

Диакон: «Премудрость» . Чтец: «К галатом послания святаго апостола Павла чтение». Диакон: «Вонмем». Чтец читает Апостол (Гал., зач. 208 Б ратие, прежде пришествия веры под законом стрегоми бехом:). Иерей: «Мир ти». Чтец: «И духови твоему». Диакон: «Премудрость, про́ сти , услышим святаго Евангелия» . Иерей: «Мир всем». «От Луки святаго Евангелия чтение». «Вонмем». Иерей читает Евангелие Луки, зач. 5.

По окончании Евангелия хор поет: «Слава Тебе, Господи, слава Тебе». Чтец – тропарь: «Господь Бог благослове́н…», Трисвятое. По«Отченаш»иерей–возглас: «ЯкоТвоеестьЦарство…». Чтец или хор: «Аминь», и кондак предпразднства, глас 3-й: «Дева днесь Превечное Слово…». Чтец: «Господи, помилуй» (40 раз), молитва: «Иже на всякое время…», «Господи, помилуй» (трижды), «Слава, и ныне», «Честнейшую Херувим…», «Именем Господним благослови, отче». Иерей: «Молитвами святых отец наших…». Чтец – «Аминь» и молитву: «Владыко Боже, Отче Вседержителю…».

Час шестый

Чтец: П риидите, поклонимся, трижды.

Псалом 71: Б оже, суд Твой цареви даждь, и правду Твою сыну цареву: иерей с диаконом (по Уставу – диакон) совершают малое каждение храма, как на 3-м часе.

Псалом 131: П омяни, Господи, Давида и всю кротость его:

Псалом 90: Ж ивый в помощи Вышняго:

Слава, и ныне, аллилуиа, трижды. Господи помилуй, трижды.

Слава, тропарь, глас 4:

Н аписовашеся иногда:

И ныне, Богородичен:

Я ко не имамы дерзновения:

Сия тропари по дважды поем, глас 1:

П риидите вернии возведемся божественне, и видим схождение Божественное свыше, в Вифлееме к нам явленне: и умом очистившеся житие принесем добродетели, вместо мvра предуготовляюще верно рождественныя входы, от душевных сокровищ зовуще: в вышних слава Богу Сущему в Троице: Егоже ради в человецех благоволение явися, Адама избавляя первородныя клятвы, яко Человеколюбец. Дважды.

Глас 4:

Стих: Б ог от юга приидет, и Святый из горы приосененныя чащи.

С лыши небо и внуши земле, да подвижатся основания, да приимут трепет преисподняя: яко Бог же и Творец в плотское одеяся здание, и Иже державною рукою Создавый тварь, утробы зрится здание. О глубина богатства и премудрости и разума Божия! Яко неиспытаны судьбы Его, и неизследовани путие Его.

Стих: Г осподи, услышах слух Твой и убояхся, Господи, разумех дела Твоя и ужасохся. Паки тойже тропарь.

Слава, глас 5:

П риидите христоноснии людие, да видим чудо, всякий разум ужасающее и обдержащее: и благочестно воспевающе вернии, поклонимся. Днесь в Вифлееме непраздна сущи Дева приходит родити Господа: лицы же ангельстии предтекут. И сия видев вопияше Иосиф обручник: что еже в Тебе странное таинство, Дево, и како хощеши родити, неискусобрачная Юнице;

И ныне, паки тойже.

Диакон: «Вонмем». Чтец –Прокимен, глас 4: И з чрева прежде денницы родих Тя, клятся Господь и не раскается.

Стих: Р ече Господь Господеви моему: седи одесную Мене.

Диакон: «Премудрость». Чтец: «Пророчества Исаиина чтение.». Диакон: «Вонмем». [глава 7 и 8]

П риложи Господь глаголати ко Ахазу, глаголя: проси себе знамения у Господа Бога твоего, во глубину или в высоту. И рече Ахаз: не имам просити, ниже искусити Господа. И рече Исаиа: услышите убо доме Давидов, еда мало вам труд подаяти человеком, и како Господу труд даете? Сего ради дастГосподь Сам вам знамение: се Дева во чреве приимет, и родит Сына, и нарекут имя Его Еммануил. Масло и мед имать снести, прежде неже уведети Ему, или изволити лукавое, изберет благое: зане прежде неже разумети отрочати благое или злое, отринет лукавая, и изберет благое. И рече Господь ко мне: приими себе свиток нов велик, и напиши в нем писалом человеческим, еже скоро пленение сотворити корыстем: настоят бо. И свидетели мне сотвори верны человеки, Урию иереа, и Захарию сына Варахиина. И приступих ко пророчице, и во чреве прият, и роди сына. И рече мне Господь: нарцы имя ему, Скоро плени, и напрасно испроверзи. Зане прежде неже разумети отрочати прозвати отца или матерь, приимет силу Дамаскову, и корысти Самарийския, прямо царю Ассирийскому. С нами Бог, разумейте языцы и покаряйтеся: услышите даже до последних земли, могущии покаряйтеся: аще бо паки возможете, и паки побеждени будете. И иже аще совет совещаваете, разорит Господь. И слово, еже аще возглаголете, не пребудет в вас: яко с нами Бог.

Диакон: «Премудрость». Чтец: «Ко евреем послания святаго апостола Павла чтение». Диакон: «Вонмем». Чтец читает Апостол (Евр., зач. 304). В начале Ты Господи землю основал еси:

Иерей: «Мир ти». Чтец: «И духови твоему». Диакон: «Премудрость, про́ сти , услышим святаго Евангелия» . Иерей: «Мир всем». Хор: «И духови твоему». Иерей: «От Матфея святаго Евангелия чтение». Хор: «Слава Тебе, Господи, слава Тебе». Диакон: «Вонмем». Иерей читает Евангелие Матфеа, зач. 3.

По окончании Евангелия хор поет: «Слава Тебе, Господи, слава Тебе». Чтец – тропарь: Таже, С коро да предварят ны щедроты Твоя: и прочее , Трисвятое. По «Отче наш» иерей – возглас: «Яко Твое есть Царство…». Чтец или хор: «Аминь», и кондак предпразднства, глас 3-й: «Дева днесь Превечное Слово…». Чтец: «Господи, помилуй» (40 раз), молитва: «Иже на всякое время…», «Господи, помилуй» (трижды), «Слава, и ныне», «Честнейшую Херувим…», «Именем Господним благослови, отче». Иерей: «Молитвами святых отец наших…». Чтец – «Аминь» и молитву: «Боже и Господи Сил…».

Час девятый

Чтец: П риидите, поклонимся, трижды.

Псалом 109: Р ече Господь Господеви моему: седи одесную Мене: иерей с диаконом (по Уставу – диакон) совершают каждение всего храма, как на 1-м часе.

Псалом 110: И сповемся Тебе, Господи, всем сердцем моим в совете правых и сонме:

Псалом 85: П риклони, Господи, ухо Твое, и услыши мя, яко нищ и убог есмь аз:

Слава, и ныне, аллилуиа, трижды. Господи помилуй, трижды.

Слава, тропарь, глас 4:

Н аписовашеся иногда:

И ныне, Богородичен:

И же нас ради рождейся от Девы:

Таже тропари сия по дважды поем, глас 7:

У дивляшеся Ирод, зря волхвов благочестие, и гневом побеждаемь, лета испыташе разстояния. Матери безчадствуемы бываху, и безвременный возраст младенцев горце пожинашеся. Сосцы ссыхахуся, и источницы млечнии удержавахуся, велие бяше лютое: темже благочестно вернии сошедшеся поклонимся Христову Рождеству. Дважды.

Тропарь, глас 2:

Стих: Б ог от юга приидет, и Святый из горы приосененныя чащи.

Е гда Иосиф, Дево, печалию уязвляшеся, к Вифлеему идя, вопияла еси к нему: что Мя зря непраздну, дряхлуеши и смущаешися, не ведый всяко еже во Мне страшнаго таинства; прочее отложи страх всяк, преславное познавая. Бог бо низходит на землю милости ради, во чреве Моем ныне, аще и плоть прият: Егоже раждаема узриши, якоже благоизволи, и радости исполнився поклонишися яко Зиждителю твоему. Егоже ангели поют непрестанно, и славословят со Отцем и Духом Святым.

Стих: Г осподи, услышах слух Твой и убояхся, Господи, разумех дела Твоя и ужасохся. Паки тойже тропарь.

Канонарх (по Типикону – диакон) читает возгласно стихиру, глас 6:

Д несь раждается от Девы рукою всю Содержай тварь: пеленами якоже земен повивается, Иже существом неприкосновенен Бог: в яслех возлежит Утвердивый небеса словом в началех: от сосцев млеком питается, Иже в пустыни манну Одождивый людем: волхвы призывает Жених церковный, дары сих приемлет Сын Девы. Покланяемся Рождеству Твоему, Христе: покланяемся Рождеству Твоему, Христе: покланяемся Рождеству Твоему, Христе, покажи нам и божественная Твоя Богоявления. И творим три малых поклона.

По окончании стихиры иерей или диакон возглашает многолетия. 1-е прошение: «Великому Господину…», 2-е прошение: «Всем православным христианом…». На каждое прошение хор поет: «Многая лета» (трижды).

Затем священник или диакон возглашает многолетия:

Святейшим патриархам православным: Константинопольскому, Александрийскому, Антиохийскому, Иерусалимскому, Грузинскому, Сербскому, Румынскому, Болгарскому, и всех прочих автокефальных церквей предстоятелям, многая лета.

Великому господину и отцу нашему, святейшему патриарху Московскому и всея Руси (имя), многая лета.

Господину нашему Преосвященнейшему (имя), епископу (имя его области)с богохранимой его паствою многая лета.

Преосвященным митрополитам, архиепископам и епископам, настоятелю святого храма сего, и всему священному причту многая лета.

Христианского благочестия ревнителям и защитникам Христовой Церкви и всем православным христианам подай, Господи, тишину и благоденствие, и изобилие плодов земных, и многая лета.

В монастырях:Спаси, Христе Боже, преподобного отца нашего игумена (или архимандрита, – имя), с братией во Христе, и святую обитель сию в мире сохрани, и храм сей святой утверди во веки веков. Аминь.

Хор: Спаси Христе Боже. (3)

Во время часов праздничное многолетие возглашается только в монастырях. В соборных же и приходских храмах – по окончании Литургии (или вечерни, если навечерие пришлось на субботу или воскресенье).

Слава, и ныне, глас 6:

Д несь раждается от Девы …

Диакон: «Вонмем». Чтец – Прокимен, глас 4: М ати Сион речет: человек и человек родися в нем.

Стих: О снования его на горах святых.

Диакон: «Премудрость». Чтец: «Пророчества Исаиина чтение». Диакон: «Вонмем». Чтец:

От роча родися нам, Сын и дадеся нам, Егоже начальство бысть на раме Его: и нарицается имя Его велика совета ангел. Чуден Советник, Бог крепок, Властитель, Начальник мира, Отец будущаго века: приведет бо мир на начальники, и здравие Его. И велие начальство Его, и мира Его несть предела, на престол Давидов, и на царство его исправити е, и заступити е судьбою и правдою, от ныне и до века: ревность Господа Саваофа сотворит сия.

Диакон: «Премудрость». Чтец: «Ко евреом послания святаго апостола Павла чтение». Диакон: «Вонмем». Чтец читает [зач. 306] Б ратие, Святяй и освящаемии:

Иерей: «Мир ти». Чтец: «И духови твоему». Диакон: «Премудрость, про́ сти , услышим святаго Евангелия» . Иерей: «Мир всем ». Хор: «И духови твоему». Иерей: «От Матфея святаго Евангелия чтение». Хор: «Слава Тебе, Господи, слава Тебе». Диакон: «Вонмем». Иерей читает Евангелие Матфеа, зачало 4. Хор: «Слава Тебе, Господи, слава Тебе». По прочтении Евангелия иерей в предшествии диакона вносит Евангелие в алтарь, осенив им, согласно обычаю, народ крестообразно с амвона. Диакон затворяет царские врата, завеса же остается открытой до отпуста изобразительных (в некоторых храмах завеса закрывается и вновь отверзается с началом изобразительных). Чтец – тропарь: «Не преда́ждьнасдоконца…», Трисвятое. По«Отченаш»иерей–возглас: «ЯкоТвоеестьЦарство…». Чтецилихор: «Аминь», икондакпредпразднства, глас 3-й: «ДеваднесьПревечноеСлово…». Чтец: «Господи, помилуй» (40 раз), молитва: «Иженавсякоевремя…», «Господи, помилуй» (трижды), «Слава, и ныне», «Честнейшую Херувим…», «Именем Господним благослови, отче». Иерей: «Молитвами святых отец наших…». Чтец – «Аминь» и молитву: «Владыко Господи, Иисусе Христе…».

По заключительной молитве 9-го часа начинается чтение изобразительных 3: «Благослови, душе́ моя, Господа…», «Слава»–«Хвали, душе́ моя, Господа…», «Иныне»–«Единоро́дныйСыне…», «ВоЦарствииТвоем…» 4 , «Слава, и ныне» – «Помяни нас, Господи…», «Помяни нас, Владыко…», «Помяни нас, Святый…», «Лик Небесный…», «Приступи́текНему…», «ЛикНебесный…», «Слава»–«Ликсвятых Ангел…», «И ныне» – «Осла́би, оста́ви…» 5 , «Отче наш», возглас: «Яко Твое есть Царство…»; хор или чтец – кондак предпразднства, глас 3-й: «Дева днесь Превечное Слово…», чтец: «Господи, помилуй» (40 раз); молитва «Всесвятая Троице…» 6 . Диакон: «Премудрость». Хор: «Достойно есть…», кончая словами «и Матерь Бога нашего». Иерей: «Пресвятая Богородице, спаси нас». Хор: «Честнейшую Херувим…». Иерей: «Слава Тебе, Христе Боже, Упование наше, слава Тебе». Хор: «Слава, и ныне», «Господи, помилуй» (трижды), «Благослови». Иерей творит отпуст (на амвоне, при затворенных царских вратах).

Вечерня же бывает с литургиею Василия Великаго в свое время.

По установившейся церковной практике, сразу после отпуста изобразительных совершается Литургия свт. Василия Великого , которая начинается великой вечерней. Между тем, Устав специально оговаривает время начала богослужения «при часе́ 7-мдне́», т. е. по-нашему – в 1-м часу дня (см. Типикон, 25 декабря) 7 . Таким образом, по мысли Типикона, вечерня с Литургией св. Василия Великого совершается отдельно от последования часов на́вечериядлятого, чтобыобеспечитьейболееторжественноеслужение. Бываетзвон в великий кампа́ н и во вся тяжкая .

Перед началом Литургии иерей с диаконом молятся в алтаре перед престолом: «Царю Небесный…», «Слава в вышних Богу…» и т. д. Затем диакон, выйдя на амвон, произносит: «Благослови, владыко». Иерей – возглас: «Благословено Царство…». Хор: «Аминь». Предстоятель (по сложившейся практике – чтец): «Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе», «Царю Небесный…», Трисвятое. По «Отче наш» иерей – возглас: «Яко Твое есть Царство…». Предстоятель (по сложившейся практике – чтец): «Аминь», «Господи, помилуй» (12 раз), «Слава, и ныне», «Прииди́те, поклони́мся…»и 103-йпсалом (священникчитаетсветильничныемолитвыпередцарскимивратами) 8 . Великая ектения 9 . Кафизмы нет.

На «Господи, воззвах» стихиры праздника, глас 2-й – 8 (каждая стихира – дважды). «Слава, и ныне» – праздника, глас тот же: «А́вгустуединонача́льствующуназемли́…» (вовремяпениястихирсвященникзаканчиваетпроскомидию).

Вход с Евангелием. «Свете Тихий». Прокимен дня, глас 1-й: «Ми́лость Твоя́, Го́споди…», стих: «Госпо́дьпасе́тмя…».

Чтение восьми паримий праздника. После 3-й паримии, по обычаю, отверзаются царские врата. Чтец возглашает: «Глас шестый» и сам поет тропарь: «Тайно родился еси в верте́пе…». ПоУставу, кактропари, так и псаломские стихи следует петь. Но обычно, по установившейся практике, зафиксированной в Синодальных нотных изданиях, поются только последние слова тропаря. Поэтому исполнение этих тропарей со стихами совершается в следующем порядке:

Чтец возглашает тропарь: «Тайно родился еси в верте́пе, ноНебоТявсемпропове́да, якожеуста́, звезду́ предлага́я, Спа́се, иволхвы́ Типриведе́, вероюпокланя́ющиясяТебе», исампоет: «Сни́мижепомилуйнас».

Певцы

Чтец произносит 1-й стих: «Основания Его на гора́хсвятых, любитГосподьврата́ Сио́няпа́чевсехселенийИа́ковлих, преславнаяглаго́лашасяотебе, гра́деБожий. Помяну́ Раа́виВавилона, ве́дущимМя. Иволхвы́ Типриведе́, вероюпокланя́ющиясяТебе».

Певцы поют окончание тропаря: «С ни́мижепомилуйнас».

Чтец произносит 2-й стих: «И се иноплеме́нницы, иТир, илюдиеЕфио́пстии, си́ибы́шата́мо. Ма́тиСионрече́т: Человек, иЧеловекроди́сявнем, иТойоснова́ и́ Вышний. Иволхвы́ Типриведе́, вероюпокланя́ющияся Тебе».

Певцы поют окончание тропаря: «С ни́мижепомилуйнас».

Чтец произносит 3-й стих: «Господь пове́стьвписа́ниилюдейикнязе́йсих, бывшихвнем, яковеселя́щихсявсехжилищевТебе. Иволхвы́ Типриведе́, вероюпокланя́ющиясяТебе».

Певцы поют окончание тропаря: «С ни́мижепомилуйнас».

Чтец произносит: «Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. И волхвы́ Типриведе́, вероюпокланя́ющиясяТебе».

Певцы поют окончание тропаря: «С ни́мижепомилуйнас».

Чтец произносит: «И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь. И волхвы́ Типриведе́, вероюпокланя́ющиясяТебе».

Певцы поют окончание тропаря: «С ни́мижепомилуйнас».

Чтец возглашает тропарь: «Тайно родился еси в вертепе, но Небо Тя всем пропове́да, якожеуста́, звезду́ предлагая, Спа́се, иволхвы́ Типриведе́, вероюпокланя́ющиясяТебе», исампоетегоокончание: «Сни́мижепомилуйнас».

Затворяются царские врата. Так же исполняется тропарь и по 6-й паримии. На клиросе поют завершающие его слова: «Жизнодавче, слава Тебе».

По окончании 8-й паримии отверзаются царские врата. Ектения малая. Возглас: «Яко Свят еси, Боже наш…» 10 . Поется Трисвятое. По Трисвятом тотчас диакон: «Вонмем». Иерей: «Мир всем». Чтец: «И духови твоему». Диакон: «Премудрость». Чтец: Прокимен, глас 1-й: «Господь рече́ коМне: СынмойесиТы, Азднесьроди́хТя»; стих: «Проси́ отМене, идамТиязы́кидостояниеТвое, иодержа́ниеТвое–концыземли́».

Апостол – Евр., зач. 303.

Аллилуиарий, глас 5-й: «Рече́ ГосподьГо́сподевимоему: седи́ одесну́юМене, до́ндежеположу́ врагиТвояподно́жиеногТвоих 11 »; стих: «Жезл силы по́слетТиГосподьотСиона, игосподствуйпосреде́ враговТвоих»; стих: «Изчревапреждеденни́цыроди́хТя».

Евангелие – Лк., зач. 5 12 .

По Уставу, на Литургии после Евангелия царские врата затворяются. Сугубая ектения: «Рцем вси…» и далее по чину Литургия свт. Василия Великого.

Вместо «Достойно» – «О Тебе радуется…».

Причастен «Хвали́теГо́сподасНебес…».

Отпуст (краткий праздничный): «Иже в верте́пероди́выйсяивя́слехвозлеги́й, нашегорадиспасения, Христос, ИстинныйБогнаш, молитвамиПречистыяСвоеяМатереивсехсвятых, помилуетиспасетнас, якоБлагиЧеловеколюбец».

По отпусте Литургии на середине храма поставляется горящий светильник, и около него изшедшие из алтаря священнослужители поют тропарь праздника Рождества Христова, глас 4-й: «Рождество Твое, Христе Боже наш…», «Слава, и ныне» – кондак праздника, глас 3-й: «Дева днесь Пресу́щественнагораждает…». (Величаниенепоется.) Затем поются многолетны: «Великаго господина…».

Примечание. «И вхо ́дим в трапе ́зу, и яди ́м варе ́ние со еле ́ем, ры ́бы же не яди ́м. Вино ́ же пие ́м, благодаря ́ще Бо ́га» (Типикон, 25 декабря) 13 .

Сноски:

1 После возгласа ектении «Яко милостив…» – обычное окончание: «Премудрость», певцы: «Благослови», иерей: «Сый благословен…», певцы: «Утверди, Боже…», иерей: «Пресвятая Богородице, спаси нас», певцы: «Честнейшую Херувим…», иерей: «Слава Тебе, Христе Боже…», певцы: «Слава, и ныне», «Господи, помилуй» (трижды), «Благослови», иерей произносит великий отпуст.

2 Молитвы часов, читающиеся после конечного возгласа иерея, именуются в афонской традиции «старческими» (см.: Святогорский Устав церковного последования. М.; Афон, 2002. С. 18, 23), поскольку читаются предстоятелем (т. е. игуменом монастыря) или старцем (т. е. наиболее уважаемым монахом). В традиции Русской Церкви молитва 1-го часа произносится иереем, а молитвы прочих часов – чтецом.

3 По церковному обычаю, во время чтения изобразительных иерей с диаконом на амвоне читают входные молитвы перед совершением Литургии, испрашивают прощение друг у друга, у народа и затем, облачившись во все священные одежды в алтаре, начинают проскомидию. Впрочем, если священник служит один, то входные молитвы и проскомидию он может совершить и перед царскими часами.

4 Пение на блаженнах тропарей из рядовых песней праздничного канона, а также чтение Апостола и Евангелия после них не полагается (см.: Минея-Декабрь. Ч. 2. С. 329).

5 Поскольку в этот день вместе с вечерней служится Литургия, то на изобразительных не читается Символ веры (см.: Минея-Декабрь. Ч. 2. С. 330).

6 Поскольку в этот день вместе с вечерней служится Литургия, то на изобразительных не читается псалом 33-й: «Благословлю Господа на всякое время…» (см.: Минея-Декабрь. Ч. 2. С. 331).

7 Существует мнение, что статьи Типикона под 25 декабря имеют русскую редакцию, поэтому времяисчисление излагают по современному счету. См.: Рождество Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа. СПб., 1993. С. 44.

8 Если служит архиерей, то после отпуста изобразительных все духовенство выходит боковыми вратами на середину храма, а архиерей – через открытые царские, которые по выходе закрываются. Затем совершаются обычные молитвы перед началом Литургии («Царю Небесный…», «Слава в вышних Богу…» и т. д.), старший священнослужитель и диакон, взяв благословение, идут в алтарь. Открываются царские врата; священник – в алтаре, а диакон на амвоне, близ образа Спасителя, оба кланяются престолу, затем архиерею. Диакон, встав посредине амвона лицом к престолу, возглашает: «Благослови, Владыко», священник, взяв Евангелие, начертывает им Крест над антиминсом и возглашает: «Благословено Царство…», после чего оба творят поклон пред престолом и архиерею; царские врата закрываются. Хор: «Аминь», и обычное начало.

9 Если служит архиерей, то после возгласа священники уходят в алтарь.

10 Возглас «Яко Свят еси, Боже наш…» произносится на Литургии и тогда, когда она совершается с вечерней. По мнению прот. К. Никольского (см. его «Пособие к изучению Устава богослужения Православной Церкви», с. 388), в этом случае следует возглашать «Господи, спаси благочестивыя…». Порядок произношения «Господи, спаси благочестивыя…» такой же, как на Литургии, совершаемой без соединения с вечерней. Священник, когда нет служащего диакона, должен произносить сам возглашение «Господи, спаси благочестивыя и услыши ны» в следующей редакции. Иерей – возглас: «Яко Свят еси, Боже наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков». Лик: «Аминь». Иерей: «Господи, спаси благочестивыя». Лик поет то же. Иерей: «И услыши ны». Лик поет то же, и далее поет «Святый Боже…». (См.: Определения Священного Синода <о порядке возглашения «Господи, спаси благочестивыя…»>, заседание 17 июля 1997 г. // Журнал Московской Патриархии. М., 1997. № 8. С. 15–16.)

11 В Апостоле: «…подно́жиянога́маТвои́ма».

12 «В „Московских церковных ведомостях“, 1900, № 50, в статье „О чтении Апостола и Евангелия на вечерне в на́вечериеРождестваХристовавсубботуиНеделю“ (даннуюстатьюсм. в«Богослужебныхуказаниях»на 2001 год, с. 632–641. – Сост. ) замечено и основательно доказано, что в нашем Уставе – ошибка и что исправить ее надобно таким образом: в навечерие Рождества Христова всегда следует читать из Послания к Евреям, зачало 303 и Евангелие от Луки, зачало 5, и если навечерие случится в понедельник, вторник, среду, четверг и пяток, то читать на Литургии Василия Великого, сливающейся в один состав с вечерней; если же навечерие случится в субботу или воскресенье, то – на великой вечерне, совершаемой отдельно от Литургии Златоуста. Следовательно, праздничные чтения (Евр. 303 и Лк. 5) никогда и ни при каком условии не должны быть отменяемы и заменяемы другими.

В субботу пред Рождеством Христовым, если она с тем вместе будет субботой пред Неделей святых отцов, пред Рождеством Христовым, то есть если случится в период с 18 по 23 декабря, на Литургии Златоуста надобно читать Гал. 205 и Лк. 72. Если же сия суббота будет следовать за Неделей пред Рождеством Христовым, то есть если случится 24 декабря, то на Литургии Златоуста надобно читать Гал. 207 и Мф. 53; на вечерне же, как сказано выше, Евр. 303 и Лк. 5; что же касается Гал. 205 и Лк. 72, то они в этом случае читаются в субботу, предшествующую Неделе святых отцов, пред Рождеством Христовым» (Розанов В. Богослужебный Устав Православной Церкви. С. 379–380).

13 В Рождественский сочельник церковные правила предписывают наиболее строгое пощение (до трапезы после вечерни), напоминая древний обычай оглашенных, готовящихся к принятию Таинства Крещения. В Русской Церкви издавна существует благочестивый обычай поститься до позднего вечера – до появления первой звезды.


Close